Sanne, ambulant receptioniste

Wat is er nou eigenlijk zo leuk aan de functie van ambulant receptioniste? Sanne vertelt je er alles over!

Even voorstellen…

Mijn naam is Sanne, ik ben nu iets langer dan een jaar werkzaam voor SPARQ. Ik woon samen met mijn vriend en twee honden in een klein dorpje net naast Amsterdam. Het is hier heerlijk rustig thuiskomen, heel erg fijn als er weer van die hectische dagen voorbij zijn gekomen.

Ambulant receptioniste, wat is dat nou?

Als ambulant receptioniste betekent het dat je geen vaste werkplek hebt. Elke dag is het weer een verrassing waar je zit. Dit vraagt bepaalde vaardigheden van een receptioniste. Zo moet je snel kunnen schakelen en ben je een echte multitasker. De rol die je uitdraagt is bij elke klant verschillend. Bij de ene opdrachtgever ben je echt een receptioniste, bij de ander ben je meer een hostess en bij weer een andere opdrachtgever zit je op de servicedesk. Maar in alle gevallen ben je het visitekaartje van het bedrijf. Op sommige dagen komt het wel eens voor dat ik zelfs twee klanten bedien. Hiervoor is het belangrijk dat ik me snel kan aanpassen aan diverse situaties. Het kan zomaar zijn dat ik in de ochtend onderweg naar Utrecht ben en ondertussen gebeld word en dat ik dan naar Hoofddorp moet. Ambulant zijn brengt als voordeel met zich mee dat ik mezelf veel verschillende werkzaamheden heb eigen gemaakt, maar dat ik ook kennis heb gemaakt met heel veel diverse bedrijfsculturen. Ik vind dit persoonlijk heel leerzaam. Je leert met veel verschillende mensen omgaan. We hebben enkele klanten waarbij wij geen receptioniste zijn, maar de servicedesk bemannen; ik vind dit echt heerlijk om te doen naast de ‘normale’ taken als receptioniste.

Wanneer ben je geschikt voor dit werk?

Het is belangrijk dat je stressbestendig bent en in hectische situaties weet welke zaken er prioriteit hebben. Omdat het zomaar kan zijn dat je ineens op een heel andere plek zit dan dat je in de ochtend dacht, is het belangrijk dat je snel kunt schakelen, maar dat je ook heel flexibel en bijna altijd beschikbaar bent. Soms sta je in de ochtend maar voor alleen de ochtend ingepland, maar blijkt halverwege de ochtend dat je in de middag een zieke collega op een andere locatie moet vervangen. Dan werk je ineens een hele dag. Hierop moet je goed kunnen anticiperen. Uiteraard maakt een auto van de zaak een hoop goed. Veel op de weg zitten geeft ook een soort gevoel van vrijheid. Persoonlijk vind ik het heerlijk dat elke dag weer anders is.

Waarom wil jij dit werk gaan doen?

Het belangrijkste is dat je het leuk vindt dat elke dag anders is en dat je dag vaak anders loopt dan dat je van tevoren hebt ingecalculeerd. Is er een zieke collega? Geen probleem, jij rijdt naar de klant toe en zorgt ervoor dat de klant niet merkt dat er een zieke collega is. Wij ontzorgen de klant.

Als receptioniste heb je veel invloed op de ervaring van een bezoeker binnen een bedrijf. Waarschijnlijk heb je zelfs de belangrijkste rol binnen het bedrijf als het gaat om de eerste indruk van een bedrijf. Jij vindt het belangrijk om de bezoeker een warm welkom te geven. Daarnaast vind je het leuk om met veel verschillende collega’s samen te werken. Bij elke bedrijf heerst er weer een andere bedrijfscultuur. Dit brengt met zich mee dat je houding bij elk bedrijf anders kan zijn, maar ten alle tijden professioneel. Als ambulant receptioniste kan het voorkomen dat je meerdere klanten per dag bedient. Hierop dien je je snel aan te kunnen passen, maar dit maakt het ook heel erg leuk en uitdagend.

Je kunt je sociale vaardigheden goed ontwikkelen, want je bent de hele dag bezig met andere mensen. Zowel met gasten als leveranciers als met collega’s. Hierbij worden jouw communicatieve vaardigheden ook steeds beter ontwikkeld. Twee vliegen in één klap dus!

Wat is je meest bijzondere werkplek?

De meest bijzondere werkplek is de PI in Zaanstad. Het vergt veel nadenken en het is een spannende plek om aan het werk te zijn. Juist omdat er zoveel gebeurt biedt het heel veel uitdaging en vind ik het heel fijn om daar aan het werk te zijn. Ook omdat het vaste team heel hecht is en ik me daardoor er echt thuis voel. Ik vind dit wel een heel belangrijke punt voor een fijne werkplek.

Wat vind je nou écht het leukste aan je werk?

Omdat ik voor zoveel verschillende locaties werk vind ik het lastig om te beschrijven wat bij mij zoveel indruk heeft gemaakt of wat ik nou echt het leukst vind. De veelzijdigheid in mijn werkzaamheden en de vele bedrijfsculturen vind ik heel leuk van mijn werk. Wat ik heel prettig vind en waar ik heel veel kracht uit haal is de dankbaarheid van de collega’s van de teams wanneer je iemand vervangt in geval van ziekte, vakantie of andere calamiteiten, maar ook de dankbaarheid van de klanten, omdat zij niet om hoeven te kijken naar de bezetting van de receptie.